Imparting Electronic Government Competences : Requirements, Concepts, and Tools

The ever more increasing pace of technological advances has left its traces on the way businesses are operating with business models that had been unimaginable just years ago. It is also transforming the way people interact with each other, even beyond the borders of time and place, continuously cha...

Author: Ogonek, Nadine
Further contributors: Becker, Jörg (Thesis advisor)
Division/Institute:FB 04: Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Document types:Doctoral thesis
Media types:Text
Publication date:2019
Date of publication on miami:09.04.2020
Modification date:09.04.2020
Edition statement:[Electronic ed.]
Subjects:e-government; competences; gamification; simulation game; training; public sector; digitalisation; public administration; roles; design science E-Government; Kompetenzen; Gamifizierung; Planspiel; Weiterbildung; öffentlicher Sektor; Digitalisierung; öffentliche Verwaltung; Rollen; Design Science
DDC Subject:000: Informatik, Wissen, Systeme
351: Öffentliche Verwaltung
607: Ausbildung, Forschung, verwandte Themen
License:InC 1.0
Language:English
Thesis statement:Teilw. zugl.: Münster (Westfalen), Univ., kum. Diss., 2019
Format:PDF document
URN:urn:nbn:de:hbz:6-81169695561
Permalink:http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-81169695561
Digital documents:diss_ogonek.pdf

The ever more increasing pace of technological advances has left its traces on the way businesses are operating with business models that had been unimaginable just years ago. It is also transforming the way people interact with each other, even beyond the borders of time and place, continuously changing the society as a whole. Digitalisation is what individuals, businesses and governments alike increasingly try to exploit, harvesting efficiency and effectiveness gains. Despite these advantages, the use of ICT by governmental institutions is not a self-fulfilling prophecy. The lack of appropriate competences within the public sector workforce is a big obstacle in this context. This thesis provides a holistic overview on the composition of necessary e-government competences and identifies relevant roles in public administrations. Based on the Design Science Research Methodology, it shows how a simulation game, that offers an up-to-date solution in terms of digitally supported learning can improve the overall competence delivery.

Der immer schneller werdende technologische Fortschritt hat in vielen Bereichen seine Spuren hinterlassen, auch in Bezug darauf, wie neue Geschäftsmodelle entstehen, die noch vor Jahren undenkbar waren. Er verändert zudem die Art, wie Menschen miteinander interagieren, auch über die Grenzen von Zeit und Ort hinweg, und verändert damit nachhaltig die Gesellschaft als Ganzes. Digitalisierung ist das, was Privatpersonen, Unternehmen und öffentliche Einrichtungen gleichermaßen zunehmend probieren, zu ihren Gunsten zu nutzen, um Effizienz- und Effektivitätsgewinne zu erzielen. Trotz dieser möglichen Vorteile ist der Einsatz von IKT durch öffentliche Einrichtungen kein automatischer Erfolgsgarant. Der Mangel an richtigen Kompetenzen innerhalb der Belegschaft des öffentlichen Sektors stellt in diesem Zusammenhang ein großes Hindernis dar. Die Dissertation gibt einen ganzheitlichen Überblick über die Zusammensetzung der notwendigen E-Government-Kompetenzen und identifiziert relevante Rollen in öffentlichen Verwaltungen im digitalen Zeitalter. Basierend auf dem Design Science-Forschungsansatz zeigt sie, wie ein Planspiel, das eine zeitgemäße Lösung im Hinblick auf digital unterstütztes Lernen bietet, die Kompetenzvermittlung ganzheitlich verbessern kann.