Einsatz des Schulbuchs im Geographieunterricht an Gymnasien in Nordrhein‐Westfalen − aufgezeigt am Beispiel des Themas "Entwicklung der Weltbevölkerung"

The classic schoolbook is a central element for teaching geography. Still there are very few insights about the actual utilization of this source of information and materials in class. To examine the application of the materials provided by the book and the underlying reasons, this study uses quanti...

Verfasser: Kleiner, Franziska
Dokumenttypen:Master-/Diplomarbeit
Medientypen:Text
Erscheinungsdatum:2015
Publikation in MIAMI:20.08.2015
Datum der letzten Änderung:05.12.2016
Reihe:Münstersche Arbeiten zur Geographiedidaktik, Bd. 11
Angaben zur Ausgabe:[Electronic ed.]
Schlagwörter:Schulbuch; Geographieunterricht; Schulbuchnutzung; Praxiseinsatz
Fachgebiet (DDC):550: Geowissenschaften, Geologie
Lizenz:InC 1.0
Sprache:Deutsch
Format:PDF-Dokument
URN:urn:nbn:de:hbz:6-68269602485
Permalink:https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-68269602485
Onlinezugriff:MAG_2015_11.pdf
MAG_2015_11_interviewtranskripte.pdf
Daten herunterladen:ZIP-Datei
LEADER 02825cam a2200373uu 4500
001 e2c2e791-a322-409c-aeb7-82186385e63d
003 miami
005 20161205
007 c||||||||||||a|
008 150820e20150820||||||||||#s||||||||ger||||||
024 7 |a urn:nbn:de:hbz:6-68269602485  |2 urn 
041 |a ger 
082 0 |a 550 Geowissenschaften, Geologie  |2 23 
100 1 |a Kleiner, Franziska  |4 aut 
110 2 |a Universitäts- und Landesbibliothek Münster  |0 http://d-nb.info/gnd/5091030-9  |4 own 
245 1 0 |a Einsatz des Schulbuchs im Geographieunterricht an Gymnasien in Nordrhein‐Westfalen − aufgezeigt am Beispiel des Themas "Entwicklung der Weltbevölkerung" 
250 |a [Electronic ed.] 
264 1 |c 2015 
264 2 |b Universitäts- und Landesbibliothek Münster  |c 2015-08-20 
300 |a XVII, 128 
490 1 |a Münstersche Arbeiten zur Geographiedidaktik  |v Bd. 11  |w 9d5dce22-f4e8-47a4-a7c6-95bea07be419 
506 0 |a free access 
520 3 |a The classic schoolbook is a central element for teaching geography. Still there are very few insights about the actual utilization of this source of information and materials in class. To examine the application of the materials provided by the book and the underlying reasons, this study uses quantitative and qualitative methods. For this purpose teachers are sounded on their individual schoolbook utilization by a questionnaire and interviews based on the results. The outcome shows that teachers clearly prefer using illustrations to working with texts. In their opinion acquiring information independently is an important skill and appears to be more lasting. By contrast texts present all the information summarized and reduce the pupils own performance in the learning process. Within all types of materials the illustrations graphics and tables are the most preferred among the interviewed teachers. 
521 |a specialized 
540 |a InC 1.0  |u https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ 
653 0 |a Schulbuch  |a Geographieunterricht  |a Schulbuchnutzung  |a Praxiseinsatz 
655 7 |2 DRIVER Types  |a Master-/Diplomarbeit 
655 7 |2 DCMI Types  |a Text 
830 0 |a Münstersche Arbeiten zur Geographiedidaktik  |v Bd. 11  |w (miami)9d5dce22-f4e8-47a4-a7c6-95bea07be419 
856 4 0 |3 Zum Volltext  |q text/html  |u https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-68269602485  |u urn:nbn:de:hbz:6-68269602485 
856 4 0 |3 Zum Volltext  |q application/pdf  |u https://repositorium.uni-muenster.de/document/miami/e2c2e791-a322-409c-aeb7-82186385e63d/MAG_2015_11.pdf 
856 4 0 |3 Zum Volltext  |q application/pdf  |u https://repositorium.uni-muenster.de/document/miami/e2c2e791-a322-409c-aeb7-82186385e63d/MAG_2015_11_interviewtranskripte.pdf 
856 4 0 |3 Zum Volltext  |q application/zip  |u https://repositorium.uni-muenster.de/transfer/miami/e2c2e791-a322-409c-aeb7-82186385e63d