The Sociolinguistics of Singing : Dialect and style in classical choral singing in Trinidad
Die Studie befasst sich mit Fragen des Dialekts und Stils, die sich aus klassischem Chorgesang in Trinidad ergeben. Es wird zunächst der Frage nachgegangen, welcher Akzent von Chorsängern und Chorsängerinnen im Sekundarschulalter bevorzugt wird, um daraufhin ihre empfundenen und tatsächlichen Schwie...
Verfasser: | |
---|---|
Weitere Beteiligte: | |
FB/Einrichtung: | FB 09: Philologie |
Dokumenttypen: | Dissertation/Habilitation |
Erscheinungsdatum: | 2014 |
Publikation in MIAMI: | 27.06.2014 |
Datum der letzten Änderung: | 30.06.2014 |
Reihe: | Wissenschaftliche Schriften der Universität Münster / Reihe XII, Bd. 10 |
Angaben zur Ausgabe: | [Electronic ed.] |
Schlagwörter: | Dialekt; Stil; Gesang; Varietäten des Englischen weltweit; Karibik Dialect; Style; Singing; World Englishes; Caribbean |
Fachgebiet (DDC): | 400: Sprache
410: Linguistik 418: Standardsprache; Angewandte Linguistik 427: Varianten des Englischen, Mittelenglisch |
Lizenz: | InC 1.0 |
Sprache: | English |
Anmerkungen: | Auch im Buchhandel erhältlich: The Sociolinguistics of Singing : Dialect and style in classical choral singing in Trinidad / Guyanne Wilson. - Münster : Monsenstein und Vannerdat, 2014. - IX, 376 S. (Wissenschaftliche Schriften der WWU Münster : Reihe XII ; Bd. 10), ISBN 978-3-8405-0101-2, Preis: 22,50 EUR |
Format: | PDF-Dokument |
ISBN: | 978-3-8405-0101-2 |
URN: | urn:nbn:de:hbz:6-93329570916 |
Permalink: | https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-93329570916 |
Onlinezugriff: | diss_wilson_buchblock.pdf |
LEADER | 10085cam a2200385uu 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | bf42529f-fc52-48fb-9678-0b1aee851c4c | ||
003 | miami | ||
005 | 20140630 | ||
007 | c||||||||||||| | ||
008 | 140627e20140627||||||||||#s||||||||eng|||||| | ||
020 | |a 978-3-8405-0101-2 | ||
024 | 7 | |a urn:nbn:de:hbz:6-93329570916 |2 urn | |
041 | |a eng | ||
082 | 0 | |a 400 Sprache |2 23 |a 410 Linguistik |2 23 |a 418 Standardsprache; Angewandte Linguistik |2 23 |a 427 Varianten des Englischen, Mittelenglisch |2 23 | |
100 | 1 | |a Wilson, Guyanne |0 http://d-nb.info/gnd/1054878536 |4 aut | |
110 | 2 | |a Universitäts- und Landesbibliothek Münster |0 http://d-nb.info/gnd/5091030-9 |4 own | |
245 | 1 | 0 | |a The Sociolinguistics of Singing |b Dialect and style in classical choral singing in Trinidad |
250 | |a [Electronic ed.] | ||
264 | 1 | |c 2014 | |
264 | 2 | |b Universitäts- und Landesbibliothek Münster |c 2014-06-27 | |
490 | 1 | |a Wissenschaftliche Schriften der Universität Münster / Reihe XII |v Bd. 10 |w be064e36-2a92-4484-8b3a-f3e6a375a6c7 | |
500 | |a Auch im Buchhandel erhältlich: The Sociolinguistics of Singing : Dialect and style in classical choral singing in Trinidad / Guyanne Wilson. - Münster : Monsenstein und Vannerdat, 2014. - IX, 376 S. (Wissenschaftliche Schriften der WWU Münster : Reihe XII ; Bd. 10), ISBN 978-3-8405-0101-2, Preis: 22,50 EUR | ||
505 | 0 | |a Chapter 1: Introduction ...... 1 -- Chapter 2: Background ...... 7 -- 2.0 Introduction ...... 7 -- 2.1 The Sociolinguistic Situation of Trinidad ...... 7 -- 2.1.1 Creole and English in Trinidad ...... 7 -- 2.1.2 Phonological features of TE/C ...... 14 -- 2.1.2.1 TE/C Consonants ...... 14 -- 2.1.2.2 TE/C Vowels ...... 18 -- 2.1.3 TE/C and World Englishes ...... 25 -- 2.1.4 Language Attitudes in Trinidad ...... 33 -- 2.2 Choral singing in Trinidad ...... 39 -- 2.2.1 Historical development ...... 39 -- 2.2.2 Choral Repertoire in Trinidad ...... 44 -- 2.2.3 The Music Festival Adjudicators ...... 46 -- 2.2.4 Repercussions for the study of language ...... 46 -- 2.3 Approaches to the study of language variation ...... 47 -- 2.3.1 Dialect, Register and Genre ...... 47 -- 2.3.2 From Style to Stylisation: Approaches to the study of style ...... 54 -- 2.3.3 Style, Stylisation and Singing ...... 63 -- 2.3.4 Indexical Orders ...... 75 -- 2.4 Summary ...... 80 -- Chapter 3: Methodology ...... 81 -- 3.0 Introduction ...... 81 -- 3.1 The pilot study ...... 81 -- 3.2 The participants ...... 82 -- 3.3 Data collection procedures ...... 87 -- 3.3.1 The Questionnaire ...... 87 -- 3.3.2 Observation ...... 88 -- 3.3.3 Interviews ...... 89 -- 3.3.4 Public Documents ...... 91 -- 3.4 Data analysis ...... 92 -- 3.5 Reflections on the methodology ...... 98 -- Chapter 4: Results 1- Preferred Accents for Choral Singing ...... 99 -- 4.0 Introduction ...... 99 -- 4.1 Accents in choral singing ...... 100 -- 4.1.1 Questionnaire results ...... 100 -- 4.1.2 Interview results ...... 102 -- 4.1.2.1 British English ...... 103 -- 4.1.2.2 Trinidadian English/ Creole accents ...... 109 -- 4.1.2.3 Neither British nor Trinidadian ...... 114 -- 4.1.2.4 Some anomalies ...... 120 -- 4.1.3 Audience replies for accents in singing ...... 121 -- 4.1.4 Summary ...... 126 -- 4.2 Problems singers face in producing ideal pronunciations for singing ...... 126 -- 4.2.1 Consonants ...... 127 -- 4.2.1.1 Results from the questionnaire ...... 127 -- 4.2.1.2 Results from interviews ...... 131 -- 4.2.1.2.1 Results from interviews 1: Conductors ...... 132 -- 4.2.1.2.2 Results from interviews 2: Audience members ...... 135 -- 4.2.1.2.3 Results from interviews 3: Singers ...... 138 -- 4.2.1.3 Consonants overview ...... 148 -- 4.2.2 The vowels ...... 151 -- 4.2.2.1 Results from the questionnaire ...... 151 -- 4.2.2.2 Results from the interviews ...... 154 -- 4.2.2.2.1 Results from the interviews 1: Conductors ...... 154 -- 4.2.2.2.2 Results from the interviews 2: Audience members ...... 159 -- 4.2.2.2.3 Results from the interviews 3: Singers ...... 160 -- 4.2.2.3 Overview vowels ...... 170 -- 4.3 Summary ...... 171 -- Chapter 5: Results 2- Pronunciations used during rehearsals ...... 173 -- 5.0.1 Introduction ...... 173 -- 5.0.2 Notes on analysis ...... 173 -- 5.1 Pronunciations in the boys’ rehearsals ...... 176 -- 5.1.1 Consonant pronunciations in the boys’ rehearsals ...... 176 -- 5.1.2 Vowel pronunciations in the boys’ rehearsals ...... 186 -- 5.1.2.1 Back vowels ...... 186 -- 5.1.2.2 Diphthongs ...... 193 -- 5.1.3 Summary ...... 198 -- 5.2 Pronunciations in the junior girls’ rehearsals ...... 199 -- 5.2.1 Consonant pronunciations in the junior girls’ rehearsals ...... 199 -- 5.2.2 Vowel pronunciations in the junior girls’ rehearsals ...... 207 -- 5.2.3 Summary ...... 213 -- 5.3 Pronunciations in senior girls’ rehearsals ...... 215 -- 5.3.1 Consonant pronunciations in the senior girls’ rehearsals ...... 215 -- 5.3.2 Vowel pronunciations in the senior girls’ rehearsals ...... 221 -- 5.3.2.1 Back vowels ...... 221 -- 5.3.2.2 Diphthongs ...... 226 -- 5.3.2.3 Other vowels ...... 229 -- 5.3.3 Summary ...... 231 -- 5.4.0 Overall results ...... 232 -- 5.4.1 Overall use ...... 232 -- 5.4.2 Differences among choirs ...... 237 -- 5.4.3 Hypercorrection ...... 240 -- 5.5 Chapter Overview ...... 244 -- Chapter 6: Results 3- Corrections ...... 249 -- 6.0 Introduction ...... 249 -- 6.1 Corrections in the rehearsal data ...... 249 -- 6.2 Corrections related to accent ...... 260 -- 6.2.1 Summary ...... 271 -- 6.3 Corrections related to style ...... 271 -- 6.3.1 Corrections related to the pronunciation of vowels ...... 272 -- 6.3.2 Corrections of word final consonants ...... 274 -- 6.3.3 Corrections of word-initial consonants and consonant clusters ...... 277 -- 6.3.4 Corrections of connected speech features ...... 284 -- 6.3.5 Summary ...... 285 -- 6.4 Corrections through comments ...... 285 -- 6.5 Chapter Overview ...... 291 -- Chapter 7: Discussion ...... 293 -- 7.0 Introduction ...... 293 -- 7.1 Features of Trinidad English/Creole: evidence from singing ...... 293 -- 7.2 Language attitudes and choral singing ...... 304 -- 7.3 Colonial practice, postcolonial English? ...... 313 -- 7.4 Referee Design, Style, and Singing ...... 316 -- 7.4.1 Style and Singing: Classical Choral Singing Style ...... 316 -- 7.4.2 Referee Design ...... 326 -- 7.4.3 Is this stylisation? ...... 332 -- 7.5 Singing: indexing standard, indexing style ...... 333 -- 7.6 Summary ...... 341 -- Chapter 8: Conclusion ...... 343 -- 8.1 Concluding Remarks ...... 343 -- Works Cited ...... 349 -- Appendix ...... 363. | |
506 | 0 | |a free access | |
520 | 3 | |a Die Studie befasst sich mit Fragen des Dialekts und Stils, die sich aus klassischem Chorgesang in Trinidad ergeben. Es wird zunächst der Frage nachgegangen, welcher Akzent von Chorsängern und Chorsängerinnen im Sekundarschulalter bevorzugt wird, um daraufhin ihre empfundenen und tatsächlichen Schwierigkeiten bei der Realisierung des Zielakzents zu untersuchen. Die Ergebnisse werden im Lichte größerer Diskussionen über Standardsetzung und Spracheinstellungen in postkolonialen Kontexten und unter Bezugnahme auf Diskussionen über Sprachstil, insbesondere im Bereich der <span style="font-style: italic;">Performance</span>, betrachtet. <br>Die Daten zeigen eine Präferenz für eine standardbritische Aussprache, während die Verwendung von Merkmalen, die mit mesolektalen Varietäten des trinidadischen Englisch/ Kreolisch assoziiert werden, höchst stigmatisiert ist. Darüber hinaus gibt es Belege für die Endonormativität im trinidadischen Sprachkontext, da die Daten auf zwei Varietäten in Trinidad hinweisen: eine Kreolsprache und eine lokale Varietät des Standardenglisch. Die Daten lassen auch einige Merkmale erkennen, die weder Teil des britischen noch des trinidadisch-englischen Phoneminventars sind, die aber dennoch als notwendig für den Chorgesang identifiziert werden. Diese Merkmale wurden als Stil des klassischen Chorgesangs gekennzeichnet. | |
520 | 3 | |a This study looks at issues of dialect and style that arise in classical choral singing in Trinidad. It poses the question of what accent is preferred, and then goes on to look closely at perceived and real difficulties secondary school choral singers face in producing the target accents. It considers these findings in light of larger discussions of norm-setting and language attitudes in post-colonial contexts, and afterwards with reference to debates about language style, particularly in performance. <br>The data reveal a preference for Standard British English pronunciations, while the use of features associated with mesolectal varieties of Trinidadian English/Creole is highly stigmatized. There is further evidence for endonormativity in the Trinidadian language context, the data indicative of two varieties in Trinidad: a Creole and a local variety of Standard English. The data also reveal several features that are part of neither the British nor the Trinidadian English phonemic inventories, but that are nonetheless identified as necessary for choral singing. These features were labeled classical choral singing style.<br> | |
521 | |a specialized | ||
540 | |a InC 1.0 |u https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ | ||
653 | 0 | |a Dialekt |a Stil |a Gesang |a Varietäten des Englischen weltweit |a Karibik | |
653 | 0 | |a Dialect |a Style |a Singing |a World Englishes |a Caribbean | |
655 | 7 | |2 DRIVER Types |a Dissertation/Habilitation | |
700 | 1 | |a Deuber, Dagmar |u FB 09: Philologie |0 http://d-nb.info/gnd/1209231387 |0 http://viaf.org/viaf/18319887 |0 http://isni.org/isni/0000000048296534 |0 http://id.loc.gov/rwo/agents/no2005095658 |4 ths | |
810 | 2 | |a Georg-Olms-Verlag (Hildesheim u.a.) |t Wissenschaftliche Schriften der Universität Münster / Reihe XII |v Bd. 10 |w (miami)be064e36-2a92-4484-8b3a-f3e6a375a6c7 | |
856 | 4 | 0 | |3 Zum Volltext |q text/html |u https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-93329570916 |u urn:nbn:de:hbz:6-93329570916 |
856 | 4 | 0 | |3 Zum Volltext |q application/pdf |u https://repositorium.uni-muenster.de/document/miami/bf42529f-fc52-48fb-9678-0b1aee851c4c/diss_wilson_buchblock.pdf |