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The Dawn of the Invisible

The Reception of the Platonic Doctrine on Beauty in the Christian Middle Ages: Pseudo-Dionysius the Areopagite – Albert the Great – Thomas Aquinas – Nicholas of Cusa

Um die Relevanz des Schönen für die gegenwärtige Theologie herauszuarbeiten, muss man zur Geschichte zurückgehen: zu Platon als Wurzel der philosophischen Behandlung des Themas, sowie zu seiner Rezeption im Mittelalter, dem Höhepunkt des klassischen theologischen Denkens. Im Bereich des Schönen kann ein Einfluss der platonischen Philosophie auf das Christentum weder zurückgewiesen noch ignoriert werden. In einem gewissen Sinn offenbart das sichtbar Schöne seinen unsichtbaren Ursprung oder weist zumindest auf diesen hin, um die Aufmerksamkeit des Menschen auf seinen Schöpfer zu lenken. Auf der anderen Seite hat das Christentum selbst seine eigenen spezifischen Inhalte in die Lehre über das Schöne eingebracht, und zwar in den Bereichen Schöpfung, Christologie und Eschatologie.

Titel: The Dawn of the Invisible
Untertitel: The Reception of the Platonic Doctrine on Beauty in the Christian Middle Ages: Pseudo-Dionysius the Areopagite – Albert the Great – Thomas Aquinas – Nicholas of Cusa
Verfasser: Bender, Melanie
Organisation: FB 02: Katholisch-Theologische Fakultät
Dokumenttyp: Buch
Medientyp: Text
Erscheinungsdatum: 2010
Publikation in MIAMI: 17.01.2010
Datum der letzten Änderung: 07.06.2016
Reihe Wissenschaftliche Schriften der WWU Münster / Reihe II ; 2
Quelle: Zugl.: Münster (Westfalen), Univ., Diss., 2007
Verlag/Hrsg.: Monsenstein und Vannerdat
Schlagwörter: Gott; Platon; Mittelalter; Thomas von Aquin; das Schöne; Theologie; Neuplatonismus
Fachgebiete: Christentum, Christliche Theologie
Sprache: Englisch
Anmerkungen: Auch im Buchhandel erhältlich: The Dawn of the Invisible: The Reception of the Platonic Doctrine on Beauty in the Christian Middle Ages: Pseudo-Dionysius the Areopagite – Albert the Great – Thomas Aquinas – Nicholas of Cusa / von Melanie Bender. - Münster : Monsenstein und Vannerdat, 2010. - 400 S. (Wissenschaftliche Schriften der WWU Münster : Reihe II ; Bd. 2), ISBN 978-3-8405-0006-0, Preis: 21,50 EUR
Format: PDF-Dokument
ISBN: 978-3-8405-0006-0
URN: urn:nbn:de:hbz:6-09419535083
Permalink: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:6-09419535083
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Inhalt:
I Introduction 11
II Plato’s Doctrine on Beauty – The Longing for the Eternal . . 27
1. The Notion of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
2. The Idea of Beauty as the Cause of All Beauty . . . . . . . . . . . . . 35
3. Beauty, the Good and the Beneficial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
a) The Beneficial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
b) The Good . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
4. The Desirous and Erotic Pursuit of the Idea of Beauty . . . . . . . . . 51
a) Pleasure and Desire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
b) Eros . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
5. The Apprehension of the Idea of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
6. Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
III Beauty in Aristotle’s Writings and in Early Neoplatonism . . 67
1. Aristotle – The ‘End’ of Ideology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
a) The Notion of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
b) Beauty and Goodness . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
c) The Functional Aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
d) Pleasure and Desire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
e) Art . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
f) Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
2. Plotinus – The Return Inwards . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
a) The Notion of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
b) The One as the Cause of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
c) Art . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
d) The Hyper-Beautiful Good . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
e) Eros, the Beautiful Soul and Its Need for Kˆjar s. . . . . . . . . 93
f) Man’s Fulfillment – Jeor a. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
g) Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
3. Augustine – Formation, Deformation, Reformation . . . . . . . . . . . 100
a) The Notion of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
b) God-Made and Man-Made Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
c) The Way to Happiness and the Beatific Vision . . . . . . . . . . . 105
d) Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
4. Proclus – The Love-Chain . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
IV Beauty According to Pseudo-Dionysius the Areopagite – The Non-Cognitive Unification with the
Beautiful-and-Good . . 115
1. The Notion of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
2. The Cause of Beauty and What Beauty Causes . . . . . . . . . . . . . 124
3. The Beautiful-and-Good . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
4. Modes of Apprehending Divine Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
a) Cognition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
b) Eros . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
5. Perception of Divine Beauty Through Non-Perception . . . . . . . . . 153
6. Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
V The Doctrine on Beauty in Albert the Great – The Implicit Aspiration of the Beautiful . . 161
1. The Notion of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
2. The Univocal Cause of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
3. The Good as the Cause of Causes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
4. The Transcendentals . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
5. The Striving for One’s Goal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
a) Desire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
b) Amor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
c) Cognition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
d) Contemplative Happiness . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
6. Cognitio, Unio and Visio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
7. Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
VI Beauty in the Teaching of Thomas Aquinas – The Repose of Desire in Cognition . . 210
1. The Notion of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
2. Beauty as a Principle of Existing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
3. Art . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
4. The Good . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
5. The Transcendentals . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
6. Beauty as the Goal of the Intellect and the Will . . . . . . . . . . . . . 243
a) Willful Cognition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
b) Love . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
7. The Apprehension of God’s Beautiful Essence . . . . . . . . . . . . . 252
8. Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
VII The Doctrine on Beauty According to Nicholas of Cusa – The Iudex Pulchritudinis . . 269
1. The Notion of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
2. Beauty as the Explication of the Inexplicable . . . . . . . . . . . . . . 275
3. The Good and the Beautiful . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
4. The Transcendentals . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
5. Art . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
6. Surpassing Earthly Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
a) Desire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
b) Cognition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
c) Love . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
7. The Three Viae and the Kingdom of Beauty . . . . . . . . . . . . . . . 329
8. Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
VIII Conclusion . . 351
Bibliography . . 370